Sbohem a šáteček. Skype opouští virtuální prostor

17. 5. 2025

Když v srpnu roku 2003 vznikl Skype, málokoho by napadlo, že se stane jednou z nejvlivnějších komunikačních platforem v historii internetu. Přinesl lidem možnost volat zdarma přes internet, pořádat videohovory s přáteli i kolegy napříč kontinenty a nahradil klasické telefonní hovory novou digitální érou. Za víc než dvě dekády své existence se jeho název prakticky stal synonymem pro internetové telefonování. Ještě minulý rok měl zhruba 23 milionů aktivních měsíčních uživatelů po celém světě. S tím vším je ale konec. Začátkem května tohoto roku společnost Microsoft provoz této aplikaci ukončila.

Od estonského startupu k Microsoftu

Kořeny Skype můžeme hledat v postsovětské republice v Pobaltí. Program totiž vyvinula trojice estonských vývojářů, kteří se rozhodli spolupracovat  se švédskými a dánskými podnikateli. Ti již v minulosti stáli za zrodem kontroverzního softwaru Kazaa, který na počátku nového milénia patřil mezi nejoblíbenější portály pro sdílení hudebních a filmových souborů. Původní verze Skype umožňovala pouze hlasové hovory, později se rozšířila o videohovory a také o možnost zasílat rychlé textové zprávy či sdílet soubory. Vše zcela zdarma, a to v době kdy časté mezinárodní hovory byly mnohdy finančně velmi náročné. Přes Skype bylo možné za menší poplatek telefonovat i do tradičních telefonních sítí, případně získat telefonní číslo a přijímat hovory z pevných a mobilních sítí. Není tak divu, že se aplikace záhy rozšířila po celém světě a těšila se velké popularitě. Už půl roku po uvedení první betaverze hlásila společnost Skype bezmála tři miliony uživatelů a uváděla, že každou minutu se u ní zaregistruje 15 nových zákazníků.

Zakladatelé Skype vlastnili společnost do podzimu 2005, kdy ji za zhruba za 2,6 miliardy dolarů prodali provozovateli internetového aukčního portálu eBay. Pro zajímavost lze uvést, že pod křídly nového majitele Skype mimo jiné otevřel v Praze jedno ze svých vývojových center. Český tým se tak významně podílel například na tvorbě nové verze Skypu pro operační systém Windows 8.


Největší zlom však nastal v roce 2011, kdy program za 8,5 miliardy dolarů odkoupil americký softwarový gigant Billa Gatese Microsoft. V té době to byl největší obchod, jaký kdy tato společnost udělala. Skype byl tak integrován do operačního systému Windows a dalších služeb Microsoftu a sloužil jako hlavní nástroj pro firemní i soukromou komunikaci. V roce 2012 měl Skype více než 150 milionů aktivních uživatelů měsíčně a stal se globálním lídrem pro realizaci videohovorů.

Začátek konce

Přestože Skype zažil během covidové pandemie v roce 2020 určité oživení, jeho pozice na trhu byla již oslabena. Nejen, že nebyl zcela nejvhodnější aplikací pro  čím dál tím více rozšířené chytré telefony, ale zároveň nové platformy jako Zoom, Slack, Google Meet, Apple FaceTime, Facebook Messenger a WhatsApp nabídly uživatelům intuitivnější rozhraní a stabilnější spojení. Současně také Microsoft v roce 2016 spustil aplikaci Teams, která se velmi rychle stala standardem pro firemní a mnohdy i soukromou online komunikaci a raketově získala na popularitě. Právě tuhle aplikaci tak začal Microsoft velice rychle prioritizovat a investovat znatelně více peněz do jejího rozvoje. K pomyslnému poslednímu hřebíku do rakve Skypu přispěla i jeho neoblíbená redesignovaná verze z roku 2017, která zavedla   funkce podobné Snapchatu, což uživatelé nepřijali zrovna dvakrát přívětivě. Když v roce 2021 Microsoft vydal Windows 11, Teams byl předinstalovaný, zatímco Skype poprvé po letech chyběl. To už tehdy naznačovalo, že jeho konec je nevyhnutelný.

Skype dnes: Symbol minulosti, který otevřel cestu budoucnosti

Před úplným vymazáním Skypu z povrchu virtuálního vyzval Microsoft jeho dosavadní uživatele k přechodu k již zmiňované službě Teams, která se od Skype výrazně liší nejen svou funkcionalitou, ale i cílovým zaměřením. Zatímco Skype byl primárně navržen pro jednoduché videohovory a chat mezi jednotlivci nebo menšími skupinami, Teams nabízí komplexní platformu pro spolupráci, která zahrnuje nejen chat a videokonference, ale i integraci s nástroji jako Microsoft 365, sdílení souborů, správu úkolů a možnost vytváření pracovních týmů. Přechod na Teams byl navržen tak, aby byl co nejpohodlnější. Uživatelé se mohou přihlásit pomocí svých stávajících přihlašovacích údajů a Microsoft umožňuje snadno přenést kontakty, historii zpráv i skupinové konverzace.

Přestože Skypu již definitivně odzvonilo, stále zůstává důležitým milníkem v historii digitální komunikace. Právě Skype totiž ukázal světu, že „volat po internetu“ a spojit rodiny a přátelé napříč celým světem není jen technologická kuriozita, ale budoucnost. A i když jeho éra končí, jeho odkaz žije dál v nástrojích, které dnes používáme každý den. Nastal čas svět online komunikace opět posunul o krok dále.



ALT
Nejčastější chyby v automatickém biddingu a jak se jim vyhnout
Automatický bidding může výrazně zlepšit výkon kampaní. Musíte ale vědět, jak na něj. Vyhněte se nejčastějším chybám, které brzdí výsledky, a získejte z automatizace maximum.
16. 5. 2025
ALT
Uvede společnost Meta na trh novou aplikaci, nebo je to jenom příliš povyku pro nic?
Krátká videa vládnou sociálním sítím a Meta nechce zůstat pozadu. Chystá samostatnou aplikaci Reels. Co za tím vším je se dozvíte v následujícím článku.
13. 3. 2025
ALT
Google mění pravidla hry: Konec Video Action kampaní, příchod Demand Gen
Google ruší Video Action Campaigns a nahrazuje je Demand Gen kampaněmi, které kombinují video i grafické reklamy na YouTube, Discovery a Gmail. Co to znamená pro inzerenty a jak se na změnu připravit? Zjistěte v článku!
14. 2. 2025
ALT
Mýtus virálnosti, bannerová slepota a přehlcení: Jak si dnes získat pozornost v chaosu online světa
V online chaosu už virálnost nestačí. Lidé ignorují reklamy, přeskakují videa a chtějí autenticitu. Jak si získat jejich pozornost? Klíčem je hodnotný obsah a zapojení komunity.
14. 2. 2025
ALT
Jak vytvořit vlastní seznamy zákazníků aneb klíč k úspěšným kampaním
Díky vlastním seznamům zákazníků můžete zvýšit interakci s vaší značkou. Pokud nevíte jak na to, tak nám věnujte pár minut a poradíme vám s tím.
13. 9. 2024
ALT
Jak na správný obsah?
Chcete propagovat svoji značku/firmu/sám(a) sebe? Tak zvolte takový obsah, který zajistí, že bude reklama efektivní, atraktivní a relevantní pro vaši cílovou skupinu lidí. Jak na to se dozvíte v článku.
22. 8. 2024