Slovníček pojmů

8. 4. 2022

A/B testování

Více se dozvíte v našem článku A/B testování v online marketingu.

Algoritmus

Algoritmy využívají většinou systémy, jako například Adform, k vyhodnocování, určování relevance a k jiným postupům, na základě kterých se reklama vydává.

Banner

Forma reklamy v podobě grafiky/kreativy. Jeho rozměry jsou udávány v pixelech a nejčastěji se používají bannery o velikostech 300x600, 300x250, 480x300 a další.

Více o bannerech se dočtete v našich článcích:

Jak na bannery I. část

Jak na bannery II. část

Bannerová slepota

Je to jev, kdy už přestáváme vnímat reklamy na internetu. A to i takové, které by nás mohly zajímat.

Brand safety - bezpečnost značky

Ochrana značky před negativním obsahem a negativní pověstí. Například zobrazování reklamních bannerů u článků přinášejících negativní zpravodajství.

Budget

Rozpočet kampaně, který se nejčastěji udává bez DPH.

Barter

Směnný obchod, v našem případě nejčastěji směna zboží na službu a naopak.

Bounce rate

Míra opuštění webu zaznamenává návštěvníky, kteří přišli na danou stránku webu, neproklikli se na jinou stránku nebo nevyvolali žádnou jinou akci a ze stránky odešli.

Brand

Do brandu lze zařadit název, logo, slogan a design, který se pojí s určitou společností či produktem. Cílem je dosáhnout toho, že pokud někde uvidíte logo, dokážete si ho spojit s konkrétní společností/produktem.

Capping (frekvence)

Znázorňuje, kolikrát se maximálně zobrazí reklama uživateli. V systémech lze capping nastavovat nejčastěji na počet zobrazení za hodinu, za den i za celou kampaň.

Content

Tedy obsah, zahrnuje vše, co najdeme na webových stránkách. Nejedná se jen o texty, ale patří sem i obrázky, grafy, statistiky, audio záznamy, e-maily, …

Cookies

Webový prohlížeč ukládá kódy, tedy cookies, s informacemi o uživatelích. Informace pak využívá k pozdější komunikaci s nimi. Může jít o produkty, které uživatel zakoupil, články, které četl, a další aktivity, které na webu prováděl.

Copywriting

Tvorba zajímavých textů pro reklamní účely.

CPA

Cena za akci, kterou provedl návštěvník na webu – např. vyplnění formuláře, vytvoření objednávky.

Výpočet: CPA (Kč) = investice / počet konverzí

CPC

Cena za proklik. Nejčastěji se používá v PPC.

Výpočet: CPC (Kč) = investice / počet kliků

CPM

Cena za tisíc zobrazení. Setkáme se s ní u RTB.

CPT

Cena za tisíc zobrazení. Používá se u přímého prodeje.

CPV

Cena za zhlédnutí.

Výpočet: CPV (Kč) = investice / počet návštěv

CROSS DEVICE

Sledování a vyhodnocování chování uživatelů napříč zařízeními - desktop, mobil, tablet. Slouží k lepší optimalizaci kampaně.

CTR - click rate

Míra prokliku. Tedy procento z uživatelů, kteří reklamu viděli a klikli na ni.

Výpočet: CTR (%) = počet kliků / počet zobrazení * 100

Direct

Přímý nákup reklamy. Tedy taková reklama, kterou nakupujeme přímo od média.

DMP

Technologie, která sbírá a analyzuje data o uživatelích internetu.

Doména

Internetová adresa, např. www.performio.cz

DOOH - Digital-Out-Of-Home

Digitální venkovní reklama - digitalizované billboardy, plakáty a další.

E-mailing

Jedná se o jednu z forem přímého (direct) marketingu. Emaily jsou koncovým uživatelům zasílány na základě jejich souhlasu, díky kterému se dále dostanou do databáze příjemců, ze které se hromadné emaily odesílají. Pomocí dostupných informací o uživatelích lze uživatele zacílit sociodemograficky, ale i například podle jejich zájmů.

Feed

Jedná se o zdroj informací. Sociální sítě ho mohou využívat k označení všech příspěvků na zdi nebo příspěvků vámi sledujících účtů. E-shopy pak používají XML feed jako datový soubor s informacemi o produktech.

Font

Sada písemných a číselných znaků stejné velikosti a jednoho stylu.

Klíčové slovo

Klíčové slovo ale i klíčové spojení, které uživatelé vyhledávají na internetu. Používané v PPC kampaních.

Konverzní poměr

Používá se ve výkonově zaměřených kampaních a jedná se o počet konverzí ku počtu kliků na banner (reklamu).

Výpočet: Konverzní poměr (%) = počet konverzí / počet návštěv * 100

KPI - Key Performance Indicator

= klíčový ukazatel výkonu

Slouží k posouzení úspěchů a nejčastěji bývá vyjádřen metrikami, jako jsou například:CPA, CPC, CPT, CPV,...

Landing Page

Český cílová stránka, tedy stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na banner (reklamu).

OOH - Out-Of-Home

Venkovní reklama - billboard, plakáty a další.

Prompt

Prompt vyzývá k akci. Využívá se v obrázkové umělé inteligenci, například Midjurney, k zadávání instrukcí pro tvorbu grafiky.

Reels

Reels je krátké video s obsahem o maximální délce 90 s. Lze ho doplnit hudbou a podporuje ho aplikace Instagram.

Remarketing

Cílení na uživatele, kteří už web navštívili. Bývá součástí strategie DO z obchodního schématu STDC (See-Think-Do-Care).

ROI

Česky návratnost investic, tedy kolik nám vydělá jedna investovaná koruna do reklamy. Žádoucí je ROI nad 1, tedy nad 100 %.

Výpočet: ROI (%) = zisk / investice * 100

ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024
ALT
Nová generace sociálních sítí. Co je Threads?
Má vůbec šanci v Evropě, potažmo v tuzemsku, uspět další sociální síť na tak již přehlceném trhu online platforem?
27. 2. 2024
ALT
X zavádí audio a videohovory i pro Androidy
Již v srpnu Elon Musk avizoval spuštění audio a videohovorů na sociální síti X (dříve Twitter). Pojďte si o tom přečíst i u nás na blogu.
30. 1. 2024
ALT
Zdravé tělo i duch v současné online době. Realita nebo utopie?
Existuje v dnešní digitální době nějaký recept, jak ochránit psychické i fyzické zdraví nejen svých ratolestí, ale i to své?
7. 12. 2023