Slovníček pojmů

8. 4. 2022

A/B testování

Více se dozvíte v našem článku A/B testování v online marketingu.

Algoritmus

Algoritmy využívají většinou systémy, jako například Adform, k vyhodnocování, určování relevance a k jiným postupům, na základě kterých se reklama vydává.

Banner

Forma reklamy v podobě grafiky/kreativy. Jeho rozměry jsou udávány v pixelech a nejčastěji se používají bannery o velikostech 300x600, 300x250, 480x300 a další.

Více o bannerech se dočtete v našich článcích:

Jak na bannery I. část

Jak na bannery II. část

Bannerová slepota

Je to jev, kdy už přestáváme vnímat reklamy na internetu. A to i takové, které by nás mohly zajímat.

Brand safety - bezpečnost značky

Ochrana značky před negativním obsahem a negativní pověstí. Například zobrazování reklamních bannerů u článků přinášejících negativní zpravodajství.

Budget

Rozpočet kampaně, který se nejčastěji udává bez DPH.

Barter

Směnný obchod, v našem případě nejčastěji směna zboží na službu a naopak.

Bounce rate

Míra opuštění webu zaznamenává návštěvníky, kteří přišli na danou stránku webu, neproklikli se na jinou stránku nebo nevyvolali žádnou jinou akci a ze stránky odešli.

Brand

Do brandu lze zařadit název, logo, slogan a design, který se pojí s určitou společností či produktem. Cílem je dosáhnout toho, že pokud někde uvidíte logo, dokážete si ho spojit s konkrétní společností/produktem.

Capping (frekvence)

Znázorňuje, kolikrát se maximálně zobrazí reklama uživateli. V systémech lze capping nastavovat nejčastěji na počet zobrazení za hodinu, za den i za celou kampaň.

Content

Tedy obsah, zahrnuje vše, co najdeme na webových stránkách. Nejedná se jen o texty, ale patří sem i obrázky, grafy, statistiky, audio záznamy, e-maily, …

Cookies

Webový prohlížeč ukládá kódy, tedy cookies, s informacemi o uživatelích. Informace pak využívá k pozdější komunikaci s nimi. Může jít o produkty, které uživatel zakoupil, články, které četl, a další aktivity, které na webu prováděl.

Copywriting

Tvorba zajímavých textů pro reklamní účely.

CPA

Cena za akci, kterou provedl návštěvník na webu – např. vyplnění formuláře, vytvoření objednávky.

Výpočet: CPA (Kč) = investice / počet konverzí

CPC

Cena za proklik. Nejčastěji se používá v PPC.

Výpočet: CPC (Kč) = investice / počet kliků

CPM

Cena za tisíc zobrazení. Setkáme se s ní u RTB.

CPT

Cena za tisíc zobrazení. Používá se u přímého prodeje.

CPV

Cena za zhlédnutí.

Výpočet: CPV (Kč) = investice / počet návštěv

CROSS DEVICE

Sledování a vyhodnocování chování uživatelů napříč zařízeními - desktop, mobil, tablet. Slouží k lepší optimalizaci kampaně.

CTR - click rate

Míra prokliku. Tedy procento z uživatelů, kteří reklamu viděli a klikli na ni.

Výpočet: CTR (%) = počet kliků / počet zobrazení * 100

Direct

Přímý nákup reklamy. Tedy taková reklama, kterou nakupujeme přímo od média.

DMP

Technologie, která sbírá a analyzuje data o uživatelích internetu.

Doména

Internetová adresa, např. www.performio.cz

DOOH - Digital-Out-Of-Home

Digitální venkovní reklama - digitalizované billboardy, plakáty a další.

E-mailing

Jedná se o jednu z forem přímého (direct) marketingu. Emaily jsou koncovým uživatelům zasílány na základě jejich souhlasu, díky kterému se dále dostanou do databáze příjemců, ze které se hromadné emaily odesílají. Pomocí dostupných informací o uživatelích lze uživatele zacílit sociodemograficky, ale i například podle jejich zájmů.

Feed

Jedná se o zdroj informací. Sociální sítě ho mohou využívat k označení všech příspěvků na zdi nebo příspěvků vámi sledujících účtů. E-shopy pak používají XML feed jako datový soubor s informacemi o produktech.

Font

Sada písemných a číselných znaků stejné velikosti a jednoho stylu.

Klíčové slovo

Klíčové slovo ale i klíčové spojení, které uživatelé vyhledávají na internetu. Používané v PPC kampaních.

Konverzní poměr

Používá se ve výkonově zaměřených kampaních a jedná se o počet konverzí ku počtu kliků na banner (reklamu).

Výpočet: Konverzní poměr (%) = počet konverzí / počet návštěv * 100

KPI - Key Performance Indicator

= klíčový ukazatel výkonu

Slouží k posouzení úspěchů a nejčastěji bývá vyjádřen metrikami, jako jsou například:CPA, CPC, CPT, CPV,...

Landing Page

Český cílová stránka, tedy stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na banner (reklamu).

Meta Pixel

Část měřícího kódu, díky kterému uvidíte, jaké akce provádějí návštěvníci webu. Například přidání zboží do košíku.

OOH - Out-Of-Home

Venkovní reklama - billboard, plakáty a další.

Prompt

Prompt vyzývá k akci. Využívá se v obrázkové umělé inteligenci, například Midjurney, k zadávání instrukcí pro tvorbu grafiky.

Reels

Reels je krátké video s obsahem o maximální délce 90 s. Lze ho doplnit hudbou a podporuje ho aplikace Instagram.

Remarketing

Cílení na uživatele, kteří už web navštívili. Bývá součástí strategie DO z obchodního schématu STDC (See-Think-Do-Care).

ROI

Česky návratnost investic, tedy kolik nám vydělá jedna investovaná koruna do reklamy. Žádoucí je ROI nad 1, tedy nad 100 %.

Výpočet: ROI (%) = zisk / investice * 100

ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025
ALT
Tvoje reklama není špatná. Jen se v ní nikdo nepoznal.
V roce 2025 člověk denně projede až 10 000 reklam. Pokud se v té tvé nikdo nepozná, skončí jako tichý šum. Chceš, aby si tě někdo všiml? Přestaň psát slogany. Začni psát momenty.
29. 5. 2025
ALT
Sbohem a šáteček. Skype opouští virtuální prostor
Skype po více než 20 letech končí. Aplikace, která změnila způsob, jak spolu lidé komunikují na dálku, se oficiálně loučí. Co stálo za jejím vzestupem – a proč přišel nevyhnutelný pád?
17. 5. 2025
ALT
Nejčastější chyby v automatickém biddingu a jak se jim vyhnout
Automatický bidding může výrazně zlepšit výkon kampaní. Musíte ale vědět, jak na něj. Vyhněte se nejčastějším chybám, které brzdí výsledky, a získejte z automatizace maximum.
16. 5. 2025
ALT
Uvede společnost Meta na trh novou aplikaci, nebo je to jenom příliš povyku pro nic?
Krátká videa vládnou sociálním sítím a Meta nechce zůstat pozadu. Chystá samostatnou aplikaci Reels. Co za tím vším je se dozvíte v následujícím článku.
13. 3. 2025