Slovníček pojmů
A/B testování
Více se dozvíte v našem článku A/B testování v online marketingu.
Algoritmus
Algoritmy využívají většinou systémy, jako například Adform, k vyhodnocování, určování relevance a k jiným postupům, na základě kterých se reklama vydává.
Banner
Forma reklamy v podobě grafiky/kreativy. Jeho rozměry jsou udávány v pixelech a nejčastěji se používají bannery o velikostech 300x600, 300x250, 480x300 a další.
Více o bannerech se dočtete v našich článcích:
Bannerová slepota
Je to jev, kdy už přestáváme vnímat reklamy na internetu. A to i takové, které by nás mohly zajímat.
Brand safety - bezpečnost značky
Ochrana značky před negativním obsahem a negativní pověstí. Například zobrazování reklamních bannerů u článků přinášejících negativní zpravodajství.
Budget
Rozpočet kampaně, který se nejčastěji udává bez DPH.
Barter
Směnný obchod, v našem případě nejčastěji směna zboží na službu a naopak.
Bounce rate
Míra opuštění webu zaznamenává návštěvníky, kteří přišli na danou stránku webu, neproklikli se na jinou stránku nebo nevyvolali žádnou jinou akci a ze stránky odešli.
Brand
Do brandu lze zařadit název, logo, slogan a design, který se pojí s určitou společností či produktem. Cílem je dosáhnout toho, že pokud někde uvidíte logo, dokážete si ho spojit s konkrétní společností/produktem.
Capping (frekvence)
Znázorňuje, kolikrát se maximálně zobrazí reklama uživateli. V systémech lze capping nastavovat nejčastěji na počet zobrazení za hodinu, za den i za celou kampaň.
Content
Tedy obsah, zahrnuje vše, co najdeme na webových stránkách. Nejedná se jen o texty, ale patří sem i obrázky, grafy, statistiky, audio záznamy, e-maily, …
Cookies
Webový prohlížeč ukládá kódy, tedy cookies, s informacemi o uživatelích. Informace pak využívá k pozdější komunikaci s nimi. Může jít o produkty, které uživatel zakoupil, články, které četl, a další aktivity, které na webu prováděl.
Copywriting
Tvorba zajímavých textů pro reklamní účely.
CPA
Cena za akci, kterou provedl návštěvník na webu – např. vyplnění formuláře, vytvoření objednávky.
Výpočet: CPA (Kč) = investice / počet konverzí
CPC
Cena za proklik. Nejčastěji se používá v PPC.
Výpočet: CPC (Kč) = investice / počet kliků
CPM
Cena za tisíc zobrazení. Setkáme se s ní u RTB.
CPT
Cena za tisíc zobrazení. Používá se u přímého prodeje.
CPV
Cena za zhlédnutí.
Výpočet: CPV (Kč) = investice / počet návštěv
CROSS DEVICE
Sledování a vyhodnocování chování uživatelů napříč zařízeními - desktop, mobil, tablet. Slouží k lepší optimalizaci kampaně.
CTR - click rate
Míra prokliku. Tedy procento z uživatelů, kteří reklamu viděli a klikli na ni.
Výpočet: CTR (%) = počet kliků / počet zobrazení * 100
Direct
Přímý nákup reklamy. Tedy taková reklama, kterou nakupujeme přímo od média.
DMP
Technologie, která sbírá a analyzuje data o uživatelích internetu.
Doména
Internetová adresa, např. www.performio.cz
DOOH - Digital-Out-Of-Home
Digitální venkovní reklama - digitalizované billboardy, plakáty a další.
E-mailing
Jedná se o jednu z forem přímého (direct) marketingu. Emaily jsou koncovým uživatelům zasílány na základě jejich souhlasu, díky kterému se dále dostanou do databáze příjemců, ze které se hromadné emaily odesílají. Pomocí dostupných informací o uživatelích lze uživatele zacílit sociodemograficky, ale i například podle jejich zájmů.
Feed
Jedná se o zdroj informací. Sociální sítě ho mohou využívat k označení všech příspěvků na zdi nebo příspěvků vámi sledujících účtů. E-shopy pak používají XML feed jako datový soubor s informacemi o produktech.
Font
Sada písemných a číselných znaků stejné velikosti a jednoho stylu.
Klíčové slovo
Klíčové slovo ale i klíčové spojení, které uživatelé vyhledávají na internetu. Používané v PPC kampaních.
Konverzní poměr
Používá se ve výkonově zaměřených kampaních a jedná se o počet konverzí ku počtu kliků na banner (reklamu).
Výpočet: Konverzní poměr (%) = počet konverzí / počet návštěv * 100
KPI - Key Performance Indicator
= klíčový ukazatel výkonu
Slouží k posouzení úspěchů a nejčastěji bývá vyjádřen metrikami, jako jsou například:CPA, CPC, CPT, CPV,...
Landing Page
Český cílová stránka, tedy stránka, na kterou se uživatel dostane po kliknutí na banner (reklamu).
OOH - Out-Of-Home
Venkovní reklama - billboard, plakáty a další.
Prompt
Prompt vyzývá k akci. Využívá se v obrázkové umělé inteligenci, například Midjurney, k zadávání instrukcí pro tvorbu grafiky.
Reels
Reels je krátké video s obsahem o maximální délce 90 s. Lze ho doplnit hudbou a podporuje ho aplikace Instagram.
Remarketing
Cílení na uživatele, kteří už web navštívili. Bývá součástí strategie DO z obchodního schématu STDC (See-Think-Do-Care).
ROI
Česky návratnost investic, tedy kolik nám vydělá jedna investovaná koruna do reklamy. Žádoucí je ROI nad 1, tedy nad 100 %.
Výpočet: ROI (%) = zisk / investice * 100