Jak psát lákavé texty jako profi kopík

20. 3. 2023

V našem starším příspěvku Co je to Copywriting, jsme vás uvedli do tajů copywritingu a podrobně jsme popsali, co všechno tato činnost obnáší a proč je v dnešní době tak populární. Pokud vás toto moderní kreativní povolání zaujalo a chtěli byste se vydat na dráhu profesionálního copywritera, máme pro vás několik tipů a triků, jak toho docílit.

Ujasnění svých cílů jako základ úspěchu

Než se pustím do psaní atraktivního reklamního textu, musím si vždy ujasnit, čeho chci dosáhnout a jaké jsou mé cíle. Mezi ty by rozhodně měla patřit snaha upoutat čtenářovu pozornost, a to ať už se jedná o psaní textové reklamy, texty webových stránek, tiskové zprávy či PR články. Dalším záměrem by mělo být u budoucího čtenáře, či dokonce potencionálního zákazníka, po přečtení textu vyvolat zájem a vzbudit neodkladnou touhu si třeba dané zboží zakoupit. Jednoduše řečeno, pokaždé se snažím svůj text zpracovat co nejpoutavěji, protože chci čtenáře motivovat k akci. Akcí může být jak nákup určitého zboží, či přihlášení se k odběru newsletteru, nebo třeba návštěva webových stránek.

Avšak mé ambice nemusí směřovat pouze k okamžité akci, ale můj text může sloužit i k budování tzv. brandingu. To znamená, že mým hlavním úmyslem bude, aby byl můj text (potažmo produkt ke kterému se vztahuje) co nejvíce zapamatovatelný. Právě lehce zapamatovatelný text totiž spoustě značek udělal nevyčíslitelnou službu.

Hromada značek vyrostla právě díky tomu, že jejich reklamní kampaně obsahovaly trefný a nápaditý slogan (neboli claim), který pomohl dotvořit jejich identitu. Mezi takové zdařilé slogany, které můžeme i s odstupem času použít jako vzorový příklad, patří třebaVanish, skvrn a špíny se zbavíš”, “Škoda - Simply Clever”, či “Today. Tommorow. Toyota.”...no řekněte sami, určitě jste je v minulosti slyšeli a okamžitě jste si tohle reklamní heslo spojili s produktem, ke kterému se vztahuje.🙂


Zákazníci ocení empatii

Pokud už znám své pisatelské záměry, není od věci si dobře promyslet, pro které publikum svůj text primárně píšu (tedy koho se snažím oslovit) a odpovědět si na několik podstatných otázek:

      Bude je tohle zajímat?

      Budou tomu rozumět?

      Je to pro ně důležité?

      Není to až moc zdlouhavé?

Klíčové totiž není jen napsat text lákavě, ale i dokázat zaujmout takovou skupinu lidí, na kterou cílím a u které po přečtení svého textu čekám největší interakci. Logicky tak například do reklamního textu pro značku vitamínů pro seniory nezahrnu slova, která používá především mladší generace (takže můj text asi nebude vypadat nějak tak, že po nových vitamínech všichni důchodci zaflexí” před svejma felákama” z domova seniorů a oslní je pevnějšími kostmi a pohybem bez vopruzu”), ale uchýlím se spíše ke konzervativnějšímu výběru slov, který bude pro mou cílovku” lépe stravitelnější a pochopitelnější. :)

A co se týká třeba příspěvků na sociálních sítích, tak vždycky usiluji o to, abych je napsal/a co nejjasněji a nejstručněji, i pokud toho chci sdělit hodně. Ruku na srdce, i přesto, že lidé denně na „sockách” stráví v průměru téměř tři hodiny denně, nikoho nezajímají sáhodlouhé a nestrukturované reklamní texty na Facebooku, Instagramu nebo Twitteru. Takové příspěvky většinou nikdo nečte a jen bez povšimnutí scrolluje dál. A z toho důvod se snažím vše podstatné vždy sdělit s použitím co nejmenšího počtu slov.

Pokud budu tvořit čistě reklamní text, měl/a bych své kreativní myšlení zahájit tím, že se vžiju do svých zákazníků a budu se dívat na text (potažmo na svou značku) jejich očima. A to se mi povede jedině, když zmobilizuji svou empatii a budu hledat odpovědi na tyto otázky:

      Čeho si na vaší značce nejvíce cení?

      Z čeho mají při nákupu obavy?

      Proč by u vás nemuseli nakoupit?

      Jaké jsou jejich nejvyšší hodnoty?

Pokud si alespoň na některé z těchto otázek budu umět odpovědět, bezpochyby to také zahrnu do svého textu. Pomůže mi to totiž zvýraznit všechny výhody mé značky, čímž se odliším od konkurence a zvýším svou šanci na úspěch.


Každý detail je důležitý

Možná si teď říkáte, že psaní marketingových textů není žádná raketová věda a pokud se  budu řídit výše uvedenými radami, nemůžu udělat chybu. To je samozřejmě pravda, ale nesmím zapomenout na to, že opravdu dobrý text chce občas hodně času a někdy i námahy. Pokud se zrovna nebudete cítit políbeni múzou a nebude přicházet ta správná inspirace, tak neházejte flintu do žita. 🙂 Prostě a jednoduše pište, pište a pište. Třeba i ty na první pohled nepoužitelné texty mohou ve finále sehrát významnou roli a navést vás správným směrem. Ale přece jen existuje ještě pár triků, jak opravdu dobrého textu docílit.

Dejte si pozor na každý detail. Nejen, že je důležité text dobře strukturovat (klíčové informace psát na začátek), vypíchnout všechny kvality a benefity mého produktu či služby a psát srozumitelně (nebát se používat hovorové výrazy), ale zásadní je také mít neustále na paměti, že kreativitě se meze nekladou. A proto jsou vítané rafinované slovní hříčky či dvojsmysly, ale samozřejmě vždy takovým způsobem, aby to bylo korektní a s danou značkou kompatibilní. Musím totiž odhadnout, zda píšu příspěvek pro nějakou tradiční firmu, která spíše uvítá serióznější textaci, či zda píši například pro moderní start-up, jehož propagace může být mnohem uvolněnější.

V neposlední řadě si také dávejte záležet na stylistické, pravopisné a  gramatické správnosti. Až 74 % uživatelů totiž věnuje pozornost pravopisu a gramatice na webu a 59 % zákazníků by nenakoupilo u společnosti, která má na webu chyby. Takže se určitě neostýchejte příležitostně nahlédnout do jazykových příruček, protože český jazyk, jak všichni moc dobře víme, je občas problematický a plný záludností.


A co CTA tlačítko?

Na závěr tady mám tip i pro marketéry, kteří nepíšou rozsáhlé marketingové texty, ale občas jen potřebuji otextovat své reklamní bannery. Na tyto obrazové reklamy se často umisťují jakési buttony či konverzní tlačítka, která jsou nejčastěji označovaná jako tzv. CTA (z anglického originálu Call To Action). Primárním účelem CTA tlačítek je zákazníka donutit k akci. Takovou akcí může být nákup, rezervace, objednávka, registrace, vyzkoušení, či třeba kontaktování. A protože tohle ,nenápadné” tlačítko dokáže zvýšit konverzi až o několik desítek procent, rozhodně bychom ho neměli zanedbávat.

Nejčastější textací tlačítka bývá sloveso získat, ale je vhodné popustit uzdu fantazie a snažit popostrčit zákazníka k akci i pomocí nápaditějších slov, která budou ladit s komunikačním tónem naší značky. Ty nejideálnější CTA tlačítka by měly obsahovat sloveso, které pobídne k akci a zároveň u zákazníka vyvolá emoce (například vyjádří urgenci). A proto se nemusím obávat použití expresivnějších výrazů jako To chci!, To beru!, Jdu do toho!, Sem s tím!, nebo To musím mít!

A nezapomeňte ani na to, že barva CTA tlačítka by v ideálním případě měla korespondovat s barvou loga vaší značky. A pokud byste přeci jen chtěli vybrat jinou barvu, tak nepochybně nikdy neuděláte chybu s modrou, ta totiž v lidech budí důvěru, stabilitu a klid. 🙂


ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024
ALT
Nová generace sociálních sítí. Co je Threads?
Má vůbec šanci v Evropě, potažmo v tuzemsku, uspět další sociální síť na tak již přehlceném trhu online platforem?
27. 2. 2024
ALT
X zavádí audio a videohovory i pro Androidy
Již v srpnu Elon Musk avizoval spuštění audio a videohovorů na sociální síti X (dříve Twitter). Pojďte si o tom přečíst i u nás na blogu.
30. 1. 2024
ALT
Zdravé tělo i duch v současné online době. Realita nebo utopie?
Existuje v dnešní digitální době nějaký recept, jak ochránit psychické i fyzické zdraví nejen svých ratolestí, ale i to své?
7. 12. 2023