Změny pro e-shopy v roce 2023

20. 1. 2023

Od 6. ledna 2023 se e-shopy musí  řídit novelou zákona o ochraně spotřebitele a novelou občanského zákoníku, ke kterým došlo na základě směrnic Evropské unie.

Protože je mezi našimi klienty spousta e-shopařů, tak jsme si pro vás připravili malé shrnutí toho, co se vlastně mění a na co si dávat pozor :)

 

Tlačítková novela

Co vás bude možná nejvíce zajímat, je tlačítko "Objednat". Jedná se o tlačítko, které je zobrazeno na konci objednávky ve chvíli, kdy už jsou známé všechny produkty v košíku, jejich cena, doprava, slevy a osobní údaje. Tlačítko "Objednat" už však nově nestačí. Nově je doporučeno, aby na něm bylo uvedeno: "Objednávka zavazující k platbě". Chápeme, že je to dosti dlouhé slovní spojení, takže jsou přípustné i další modifikace, ale musí být vždy zřejmé, že se zákazník zavazuje k platbě.

Pravidla pro výpočet slev

Dalším velkým tématem jsou slevy. Jejich novelizace by měla ochránit spotřebitele před nereálnými slevami, které se často objevují například v období Black Friday. Nyní musíte uvádět jako cenu před slevou takovou cenu, která byla u zboží za posledních 30 dní nejnižší. Takže pokud jste 1. listopadu prodávali zboží za 500 Kč, 12. listopadu jste cenu navýšili na 700 Kč a 27. listopadu jste ji ještě jednou zvedli na 1000 Kč, tak pokud budete chtít 30. listopadu uplatnit slevu, tak musíte uvést, že se vztahuje k původní ceně, která byla 500 Kč.


Personalizované ceny

Možná, že vám tento výraz nic neříká, ale předpokládám, že i s těmito cenami jste se již někdy setkali. Běžně se používají na webech s prodejem letenek, přičemž čím častěji web navštívíte, tím dražší cena letenky vám bude nabízena. V aktuální novele nedojde sice ke zrušení personalizovaných cen, ale zákazník o nich musí být transparentně informován. Už nestačí pouhá zmínka v obchodních podmínkách, ale bude nutné o tom zákazníka informovat…ideálně v průběhu objednávkového procesu. Stejně tak nesmíte zapomenout na ochranu osobních údajů, se kterými se v případě personalizovaných cen pracuje. Celý proces, který tuto ochranu zastřešuje je nutné popsat v zásadách zpracování osobních údajů a také v cookie liště.

Reklamace

Reklamace jsou velkým tématem, a tak přinášíme přehled toho nejdůležitějšího. Stále platí, že zákazník může reklamovat zboží do 2 let od převzetí, ale mění se lhůta, ve které se předpokládá že e-shop vadné zboží už prodal. Z 6 měsíců se lhůta prodlužuje na 1 rok. Pokud tedy prodáte například ledničku, která nedostatečně chladí a do roka ji zákazník reklamuje, pak se počítá s tím, že vada vznikla při výrobě. Vy jako e-shop pak vadu buď přiznáte, nebo musíte dokázat, že ledničku poškodil zákazník.

Dále e-shopy odpovídají za tyto skutečnosti, které při nedodržení podléhají reklamaci:

  • Vlastnosti zboží – jako e-shop prodáváte kožené boty, ale zákazníkovi odešlete koženkové, pak jste nedodrželi vlastnosti zboží

  • Množství, míra, hmotnost – pokud si zákazník objednal 2 páry bot, ale odešlete jen 1 pár, tak jste nedodrželi jeden z těchto indikátorů. Na druhou stranu, pokud si zákazník objedná 2 páry bot, ale vy odešlete 3 páry, tak si je zákazník může nechat.

  • Jakost a provedení – zákazník si objedná boty na platformě, ale vy odešlete s klasickou nízkou podrážkou, která neodpovídá předloze v e-shopu, tak jste nedodrželi a provedení zboží.

  • Produkt odporující předpisům – může se stát, že si od vás zákazník koupí například lampičku na stůl, která mu bude probíjet, tak v tom případě lampička odporuje předpisům.

  • Příslušenství, obal, návod – to vše musí být součástí balení, pokud odešlete špatný návod nebo návod s chybami a zákazník pak lampičku špatně smontuje, pak jako e-shop odpovídáte za vady.

  • Obvyklé vlastnosti produktu – sem patří například životnost již zmíněné ledničky. Obvyklá životnost ledničky je například cca 6 let a zákazníkovi přestane fungovat už po roce a půl, což jasně nasvědčuje tomu, že z vaší strany není něco v pořádku.



Pozor na informace v reklamě

E-shopy nově odpovídají i za prohlášení v reklamě. Pokud tedy v televizní reklamě uvedete, že jsou hodinky vodotěsné, ale v e-shopu máte napsáno, že jsou voděodolné, pak je zákazník může reklamovat ve chvíli, kdy mu přestanou fungovat, protože právě přeplaval rybník. V reklamě tedy nikdy neslibujte víc, než produkt umí, protože si tím koledujete jen o problém.

Vady softwaru

Vedle klasických vad, že hodinky z nějakého důvodu přestaly fungovat dříve, než měly, odpovídáte jako e-shop i za to, že pokud hodinky disponují operačním systémem či podobným softwarem, tak tento software bude poskytovat digitální obsah bezproblémově po dobu 2 let. Spadají sem i veškeré aktualizace tohoto softwaru a je úplně jedno, jestli si zákazník software do hodinek nainstaluje až doma. Pokud se tedy software v hodinkách aktualizuje a hodinky se pak začnou zastavovat, budete muset jejich software jako e-shop opravit.

V případě, že se chcete této odpovědnosti vyhnout, pak musíte dát zákazníkovi jasně a transparentně vědět*, že zboží poskytujete bez softwaru a bez aktualizací.

Informace o formě dodání, podpoře a aktualizaci online obsahu nezapomeňte zapsat také do obchodních podmínek.

Kde zboží reklamovat?

Nyní je přípustné zboží reklamovat v jakékoliv provozovně, sídle podnikání, či na dálku. Všechny možnosti uveďte do obchodních podmínek nebo do reklamačního řádu.

* Kde dát zákazníkovi jasně a transparentně vědět? Lze to například chatbotech, kde v průběhu objednávkového procesu zákazník potvrdí, že o této informaci ví a souhlasí s ní.

Odstoupení od smlouvy

Nově se musíte připravit na to, že zákazník na e-shopu může od smlouvy odstoupit 14 dnů bez udání důvodu, a to jakýmkoli jednoznačným prohlášením, kterým je i chat nebo telefonický hovor. Zákazníkovi tedy nemůžete nařídit, aby odstoupení provedl vyplněním formuláře, nebo poslal poštou. Odstoupit nově lze i od předplatného novin či časopisů.

Na druhou stranu zákazník od smlouvy nemůže odstoupit bez udání důvodu pokud:

  • rozbalí zboží, které nejde z hygienických důvodů vrátit

  • nakoupí digitální obsah, u kterého byl porušen obal

  • se  jedná o díly pro opravu a údržbu provedenou na místě

  • nebo pokud se to týká odstoupením od pronájmu dopravního prostředku či o přepravu zboží s pevně domluveným datem

Jednou z výhod pro prodejce je to, že pokud zákazník použije zboží nad rámec běžného vyzkoušení, nejste mu povinni vyplatit celou sumu peněz, ale pouze tu částku, která opotřebení odpovídá.

Záruky

S problémy týkající se vadného zboží souvisejí i záruky. Vy jako e-shop se můžete rozhodnout, že budete u prodávaného zboží garantovat delší dobu, po kterou si zachová své určité vlastnosti. Nad rámec zákona pak tedy můžete navýšit garanci záruky klidně i na 3 roky. V tom případě musíte zákazníkovi vydat záruční list, kde mu tuto délku záruky potvrdíte. Záruční list můžete vydat i v elektronické formě, ale pouze v takové, kde nelze text měnit. Nejefektivnější je zaslat záruční list formou PDF v e-mailu.

Recenze

Pozor na falešné recenze. Nově smíte uvádět jen ověřené recenze. Tedy ty, ke kterým můžete přiřadit konkrétního zákazníka, který si zboží koupil nebo jej užíval.

Pokud byste chtěli zveřejňovat i recenze placené, nebo neověřené, musíte o tom ostatní zákazníky vždy viditelně informovat.


Kvalita výrobků

Jedná se o jednu kvalitu výrobku pro všechny členské země EU. Pokud tedy prodáváte své zboží i v alespoň dvou dalších zemích EU, musí mít stejné vlastnosti či složení. Pokud tomu tak není, tak nesmíte zboží vydávat za totožné.

Je zde malá výjimka, a to v případě, že jste schopni uvést pádné důvody, proč tu dvojí kvalita výrobků je. Pro příklad můžeme uvést borůvkový jogurt, který budete prodávat se stejným složením například na Slovensku, ale v Německu ho budete prodávat jako borůvkový s jahodami, protože v Německu došlo k poklesu produkce borůvek. Pak ale musíte spotřebitele opět viditelně upozornit na tuto změnu, a to například odlišným obalem, označením, barvou, grafikou nebo jiným marketingem. 

Nekalé obchodní praktiky

A tady velký pozor, vy jako prodávající musíte dokázat, že se nejedná o nekalou praktiku, pokud vás z ní zákazník nařkne. Na odstoupení od smlouvy v případě nekalé praktiky má zákazník 90 dnů.

Tady je seznam novinek, které jsou za nekalé praktiky považovány:

  • falešné recenze a hodnocení

  • předprodej vstupenek s využitím automatizovaných prostředků, které obcházejí uvedené limity v počtu zakoupených vstupenek na osobu

  • zatajení informace o placené reklamě ve vyhledávačích

Úprava obchodních podmínek

Pokud máte ve svých obchodních podmínkách okopírované znění ustanovení aktuálního zákona, tak toto znění nezapomeňte aktualizovat.

Obchodní podmínky pak posílejte zákazníkovi do e-mailu spolu se shrnutím objednávky. Nově už nestačí mít v procesu objednávky jen zaškrtávací políčko "Souhlasím s obchodními podmínkami".

V případě, že vytváříte se zákazníkem objednávku telefonicky, musíte mu i v tomto případě poslat obchodní podmínky třeba do e-mailu a zákazník musí odpovědět, že se vším souhlasí.

A co musíte uvést v obchodních podmínkách o sobě?

  • informaci o tom, zda jste e-shop, prodávající spotřebitel, či online tržiště

  • kontaktní telefon, e-mail a adresu provozovny (pokud se liší od sídla)

A co se stane, když nebudete novelu respektovat?

Můžete přijít o zákazníky, vystavujete se riziku neplatnosti smlouvy, a ještě můžete dostat pokutu od České obchodní inspekce.


Nenechávejte nic náhodě a novelu zákona si pozorně prostudujte.

ALT
Generace alfa mimo sociální sítě? Fajn nápad, který ale nic neřeší
Omezení sociálních sítí může znít jako snadné řešení, ale realitu to nezmění. Generace Alfa potřebuje hlavně digitální gramotnost a otevřenou komunikaci, ne plošné zákazy.
29. 8. 2025
ALT
Google dokončil funkce Performance Max pro rok 2025 - jaké to byly?
Google letos výrazně vylepšil Performance Max – přidal více možností cílení, ochranu brandu, práci s negativními klíčovými slovy a podrobnější reporting. Inzerenti tak získávají větší kontrolu i efektivnější využití rozpočtu.
15. 8. 2025
ALT
Chcete posunout své PPC kampaně na vyšší úroveň?
Nevíte, kde začít? Přečtěte si 5 aktuálních PPC strategií, které byste měli využít v roce 2025 a dál.
10. 7. 2025
ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025
ALT
Tvoje reklama není špatná. Jen se v ní nikdo nepoznal.
V roce 2025 člověk denně projede až 10 000 reklam. Pokud se v té tvé nikdo nepozná, skončí jako tichý šum. Chceš, aby si tě někdo všiml? Přestaň psát slogany. Začni psát momenty.
29. 5. 2025