Ohrozí zpoplatnění Facebooku a Instagramu vaše kampaně?

29. 11. 2023

Meta nedávno představila možnost placeného Facebooku a Instagramu bez reklam. Může tento krok ohrozit vaše podnikání? A jak tuto změnu zvládnout?

Společnost Meta zareagovala na rozhodnutí Evropského úřadu, které jí nově znemožnilo další využívání osobních dat o uživatelích na základě tzv. oprávněného zájmu. Problematika se dotýká výslovného souhlasu s využitím osobních dat uživatelů.


Jaké jsou výhody placené verze pro uživatele?

Uživatelé mají od listopadu možnost získat za měsíční poplatek 12,99 €, tedy přibližně 311 Kč službu bez reklam. Stále ale zůstává možnost používat platformy Facebook a Instagram zdarma, ale už pouze s cílenými reklamami.

Jedinou výhodou placené verze Facebooku a Instagramu je tedy jen přístup uživatelů k obsahu bez reklam. Bohužel i přes předplatné Meta dále sbírá data o uživatelích, nicméně je již nevyužívá k cílení reklam. Pokud je tedy vaší motivací k přechodu na placenou verzi služby ochrana vašich dat, vašemu přání zatím nebude vyhověno. Náprava by mohla přijít začátkem příštího roku, kdy Evropské úřady začnou nové nařízení důsledněji vymáhat a také pokutovat, a donutí tak Metu reagovat. 

Jaké jsou nevýhody?

Nevýhody vyplývající z placeného Facebooku a Instagramu postihují především inzerenty a tvůrce obsahu. Je zřejmé, že počet uživatelů, které můžete oslovit reklamou se sníží právě o počet předplatitelů. Vzhledem k tomu že tato změna navíc přišla z pohledu inzerentů v nejhorší možnou dobu, kdy probíhají Black Friday a vánoční kampaně, mohl tento krok vyvolat nemalou paniku.

V první řadě je ale třeba zmínit že Meta sice nezobrazuje uživatelům s předplatným reklamy, ale stále o nich sbírá data, využívá dříve nasbíraná data a díky tomu tak nelze očekávat výrazný propad efektivity kampaní. V druhé řadě pak vzhledem k výši předplatného a obecné neochotě nejen českých uživatelů za tento druh služeb platit, čemuž odpovídají i výsledky již proběhlých anket, neočekáváme dramatický přechod uživatelů na placenou verzi. Nedojde tak ani k výraznému poklesu dosahu kampaní.

Poslední výraznou nevýhodou je, že uživatelé s předplatným ztratí přístup k některým reklamním funkcím. Nebudou moci například sponzorovat příspěvky, nasazovat reklamy u Facebookových stránek nebo zapojení do reklamních partnerství atd. Kompletní seznam naleznete v centru nápovědy. Předplatné tedy není vhodné pro tvůrce obsahu ani reklamní specialisty či správce firemních stránek.

Ohrozí placený Facebook vaše kampaně?

Na základě průzkumu mezi uživateli a zkušeností z našich probíhajících kampaní můžeme říci, že vliv bude jen velmi okrajový, pokud vůbec nějaký. Největší komplikaci by tak aktivace předplatného přineslo, pokud byste na něj přešel právě jako reklamní specialista či správce obsahu. Panika tedy rozhodně není na místě zvláště v případě, kdy budete ke změnám přistupovat pragmaticky. 

Pokud se přesto chcete připravit na případné rozšíření placeného Facebooku a Instagramu mezi uživateli, doporučujeme jít cestou větší diverzifikace reklamních kanálů, tak aby vaše podnikání nebylo závislé pouze na jedné nebo několika málo platformách, které mohou naráz změnit podmínky nebo být zasažené změnou legislativy. Zaměřte se tedy na tvorbu kvalitního obsahu, který vám zajistí organický dosah, budujte povědomí o své značce, spolupracujte s influencery nebo alokujte část rozpočtů do platforem jako Pinterest, Microsoft Ads apod.

S přechodem na další platformy Vám rádi pomůžeme. Neváhejte nás proto kontaktovat.

ALT
Politická reklama? Už ani ťuk. A co to znamená pro nás markeťáky?
Politická reklama má stopku – a může to bolet i markeťáky, kteří s politikou nemají nic společného. Algoritmy přitvrzují a hranice mezi „neutrálním tématem“ a problémem je tenčí než kdy dřív. Co to znamená v praxi a jak se z toho nezbláznit?
17. 12. 2025
ALT
Brusel jde po technologických gigantech. Meta i síť X čelí tvrdým zásahům kvůli AI a dezinformacím
Brusel jde tvrdě po technologických gigantech. Meta čelí vyšetřování kvůli AI ve WhatsAppu, síť X dostala rekordní pokutu za dezinformace. Co tím EU sleduje a proč přitvrzuje právě teď?
5. 12. 2025
ALT
Nejseš grafik, ale potřebuješ grafiku ASAP?
Žádný stres. Doba, kdy jsi musel umět Photoshop, je pryč. Dneska ti stačí trocha vkusu, empatie a nástroj jako Canva. Šablony, AI vychytávky a pár triků zvládnou zázraky i bez profíka. Nauč se, jak na vizuál, který zaujme i bez grafického diplomu.
29. 10. 2025
ALT
Generace alfa mimo sociální sítě? Fajn nápad, který ale nic neřeší
Omezení sociálních sítí může znít jako snadné řešení, ale realitu to nezmění. Generace Alfa potřebuje hlavně digitální gramotnost a otevřenou komunikaci, ne plošné zákazy.
29. 8. 2025
ALT
Google dokončil funkce Performance Max pro rok 2025 - jaké to byly?
Google letos výrazně vylepšil Performance Max – přidal více možností cílení, ochranu brandu, práci s negativními klíčovými slovy a podrobnější reporting. Inzerenti tak získávají větší kontrolu i efektivnější využití rozpočtu.
15. 8. 2025
ALT
Chcete posunout své PPC kampaně na vyšší úroveň?
Nevíte, kde začít? Přečtěte si 5 aktuálních PPC strategií, které byste měli využít v roce 2025 a dál.
10. 7. 2025