Ohrozí zpoplatnění Facebooku a Instagramu vaše kampaně?

29. 11. 2023

Meta nedávno představila možnost placeného Facebooku a Instagramu bez reklam. Může tento krok ohrozit vaše podnikání? A jak tuto změnu zvládnout?

Společnost Meta zareagovala na rozhodnutí Evropského úřadu, které jí nově znemožnilo další využívání osobních dat o uživatelích na základě tzv. oprávněného zájmu. Problematika se dotýká výslovného souhlasu s využitím osobních dat uživatelů.


Jaké jsou výhody placené verze pro uživatele?

Uživatelé mají od listopadu možnost získat za měsíční poplatek 12,99 €, tedy přibližně 311 Kč službu bez reklam. Stále ale zůstává možnost používat platformy Facebook a Instagram zdarma, ale už pouze s cílenými reklamami.

Jedinou výhodou placené verze Facebooku a Instagramu je tedy jen přístup uživatelů k obsahu bez reklam. Bohužel i přes předplatné Meta dále sbírá data o uživatelích, nicméně je již nevyužívá k cílení reklam. Pokud je tedy vaší motivací k přechodu na placenou verzi služby ochrana vašich dat, vašemu přání zatím nebude vyhověno. Náprava by mohla přijít začátkem příštího roku, kdy Evropské úřady začnou nové nařízení důsledněji vymáhat a také pokutovat, a donutí tak Metu reagovat. 

Jaké jsou nevýhody?

Nevýhody vyplývající z placeného Facebooku a Instagramu postihují především inzerenty a tvůrce obsahu. Je zřejmé, že počet uživatelů, které můžete oslovit reklamou se sníží právě o počet předplatitelů. Vzhledem k tomu že tato změna navíc přišla z pohledu inzerentů v nejhorší možnou dobu, kdy probíhají Black Friday a vánoční kampaně, mohl tento krok vyvolat nemalou paniku.

V první řadě je ale třeba zmínit že Meta sice nezobrazuje uživatelům s předplatným reklamy, ale stále o nich sbírá data, využívá dříve nasbíraná data a díky tomu tak nelze očekávat výrazný propad efektivity kampaní. V druhé řadě pak vzhledem k výši předplatného a obecné neochotě nejen českých uživatelů za tento druh služeb platit, čemuž odpovídají i výsledky již proběhlých anket, neočekáváme dramatický přechod uživatelů na placenou verzi. Nedojde tak ani k výraznému poklesu dosahu kampaní.

Poslední výraznou nevýhodou je, že uživatelé s předplatným ztratí přístup k některým reklamním funkcím. Nebudou moci například sponzorovat příspěvky, nasazovat reklamy u Facebookových stránek nebo zapojení do reklamních partnerství atd. Kompletní seznam naleznete v centru nápovědy. Předplatné tedy není vhodné pro tvůrce obsahu ani reklamní specialisty či správce firemních stránek.

Ohrozí placený Facebook vaše kampaně?

Na základě průzkumu mezi uživateli a zkušeností z našich probíhajících kampaní můžeme říci, že vliv bude jen velmi okrajový, pokud vůbec nějaký. Největší komplikaci by tak aktivace předplatného přineslo, pokud byste na něj přešel právě jako reklamní specialista či správce obsahu. Panika tedy rozhodně není na místě zvláště v případě, kdy budete ke změnám přistupovat pragmaticky. 

Pokud se přesto chcete připravit na případné rozšíření placeného Facebooku a Instagramu mezi uživateli, doporučujeme jít cestou větší diverzifikace reklamních kanálů, tak aby vaše podnikání nebylo závislé pouze na jedné nebo několika málo platformách, které mohou naráz změnit podmínky nebo být zasažené změnou legislativy. Zaměřte se tedy na tvorbu kvalitního obsahu, který vám zajistí organický dosah, budujte povědomí o své značce, spolupracujte s influencery nebo alokujte část rozpočtů do platforem jako Pinterest, Microsoft Ads apod.

S přechodem na další platformy Vám rádi pomůžeme. Neváhejte nás proto kontaktovat.

ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024
ALT
Nová generace sociálních sítí. Co je Threads?
Má vůbec šanci v Evropě, potažmo v tuzemsku, uspět další sociální síť na tak již přehlceném trhu online platforem?
27. 2. 2024
ALT
X zavádí audio a videohovory i pro Androidy
Již v srpnu Elon Musk avizoval spuštění audio a videohovorů na sociální síti X (dříve Twitter). Pojďte si o tom přečíst i u nás na blogu.
30. 1. 2024
ALT
Zdravé tělo i duch v současné online době. Realita nebo utopie?
Existuje v dnešní digitální době nějaký recept, jak ochránit psychické i fyzické zdraví nejen svých ratolestí, ale i to své?
7. 12. 2023