ID Fusion, Czech ad ID, DOOH

24. 10. 2023

Jak už jsme nastínili v jednom z našich příspěvků na sociálních sítích, tak jsme se zúčastnili Adform Summitu 2023, na kterém nás nejvíce oslovila tato témata:

  • ID Fusion
  • Czech ad ID
  • DOOH

A jestli vůbec nevíte, co tyto zkratky znamenají, tak pokračujte dál ve čtení. V následujícím článku vám totiž v krátkosti představíme, čemu se uvedená témata věnují.

ID Fusion

Pokud pracujete v online marketingu, tak vás určitě ovlivnil pokles dat související se zavedením souhlasu pro sbírání dat pomocí cookies.

Adform se snaží vymyslet řešení, jak to opět zlepšit a vypadá to, že je na dobré cestě. Přichází totiž s ID Fusion, která má poskytnout efektivní cílení bez dat z cookies třetích stran (third-party cookies).

Pomocí ID Fusion využívá cookies prvních stran, tedy first-party cookies, které se blokovat nemůžou a zřejmě ani nikdy nebudou, protože na nich mnohdy stojí funkčnost webu.

ID Fusion je dostupná už 2 roky, takže první testování má Adform za sebou. Testovány byly hlavně prohlížeče Safari a Firefox, kteří cookies třetích stran už nějakou tu dobu nepovolují. Výsledky kampaně pak byly porovnávány s daty z Google Chrom, který plánuje odstřihnutí third-party cookies začátkem roku 2024.

Do testování se zapojily velké značky jako XXXLutz, AXA Assistance CZ nebo Sazka. Výsledky jedné z kampaní ukazují, že díky ID Fusion, která pracuje napříč zařízeními, bylo dosaženo 3x více unikátních uživatelů než v klasické kampani. Může za to nastavení určité frekvence, která byla při používání ID Fusion dodržena s minimální odchylkou 4 %. U kampaně bez ID Fusion byla odchylka kolem 60 %. 

Jinými slovy, určitě nechcete každý den třeba 10x oslovit jednoho člověka stejným bannerem. Rozhodnete se proto nastavit capping, tedy frekvenci zobrazení, například na 3 zobrazení na uživatele za den. Bez ID Fusion se ale možná dostanete i tak na zobrazení banneru 10x za den, jelikož průměrná odchylka se pohybuje kolem 60 %. Pokud ale využijete ID Fusion, tak se s největší pravděpodobností opravdu 3x zobrazíte a tím pádem zvýšíte možnost oslovit více nových uživatelů. Tím pádem zefektivníte svoji investici do kampaně a zvýšíte šanci na konverzi.

A jak je to možné?

ID Fusion dokáže identifikovat konkrétního uživatele, který stojí za vznikem dalších ID prvních stran. Tím poskytuje větší dosah, jelikož dodržuje zadanou frekvenci zobrazení a tím napomáhá zvýšit výkon kampaně.

V Adformu si pak ID Fusion povolíte na úrovni klienta, kampaně a pak také v jednotlivých LI. Pokud si při zakládání kampaně nebo Order vyberete KPI podporu značky (Branding), tak se vám pro zvolenou LI zapne ID Fusion automaticky. V případě, že KPI branding přidáte do běžící kampaně nebo Order, tak si musíte nastavení u jednotlivých LI upravit ručně.


Zdroj: adform.com

Czech ad ID

Na tomto projektu spolupracuje sdružení CPEx (MAFRA, CNC, VLM, Economia) a společnost Seznam. Stejně jako v případě ID Fusion je i zde snaha dosáhnout lepších výsledků z kampaní bez používání cookies třetích stran.

V případě Czech Ad ID se jedná o reklamní identifikátor, který využívá přihlášení uživatelů místo využívání cookies třetích stran. Díky přihlášení dokáže identifikátor rozpoznat uživatele napříč doménami, zacílit na něj a stejně jako v případě ID Fusion zvýšit počet unikátních uživatelů.

Toto řešení je vhodné především pro český trh, protože zatím co v globálním měřítku se předpokládá, že počet přihlášených uživatelů je pouze někde mezi 15-20 %, tak v České republice je Seznamem ohlášeno, že přihlášených uživatelů je až 80 %.*

Úkolem do budoucna je přimět uživatele, aby se na spolupracujících webech přihlašovali.

V současné době se přihlášeným uživatelům mimo jiné nabízejí takové benefity, že se mohou pod jedním loginem přihlásit například do Alzy nebo do Slevomatu. A také to, že zobrazované reklamní bannery jsou více personalizované a mělo by se tak zamezit obtěžující reklamě v podobně vysoké frekvence zobrazení. Myslí se ale i na ochranu uživatelů, kteří by pak díky brand safety nastavení byli chráněni před nežádoucím obsahem.

Nyní u Seznamu dochází k rozšiřování partnerských webů, kde se budete moci přihlásit pod jedním přihlašovacím údajem a stejně tak k tomu dochází i ze strany dalších médií, jako je i mediální skupina MAFRA. Konkrétně MAFRA přišla i s identifikátorem, který by fungoval bez registrace uživatelů.

Czech ad ID lze využít právě i prostřednictvím Adform ID Fusion.

*https://www.mediaguru.cz/clanky/2022/05/cesky-reklamni-identifikator-czech-ad-id-ma-velkou-sanci-uspet/


Zdroj: https://www.cpex.cz/blog/

DOOH

Se zkratkou OOH jste se možná už setkali, ale pro úplnost se jedná o Out-Of-Home reklamu, tedy venkovní reklamu. Patří sem třeba reklamní billboardy u silnic, na zastávkách městské dopravy a podobně. Pak tu máme ale zkratku DOOH, která nás pracovníky v digitálním světě zajímá. V tomto případě se jedná o digitalizované a interaktivní obrazovky taktéž na zastávkách městské dopravy, i ve vestibulech metra a na nákupních centrech.

Digitalizovanou obrazovku lze nakoupit i přes Adform a v České republice a na Slovensku to zajišťuje platforma Vision Thing ve spolupráci s technologií společnosti Caroda.

Aktuálně máme v České republice a na Slovensku přes 20 obrazovek v místě prodeje, které cílí na chodce, nakupující v obchodních centrech i na cestující v autech a další. To dělá zhruba více než 80 milionů zhlédnutí.

Na Adform Summitu jsme se mimo jiné dozvěděli, že v srpnu 2023 se podařil meziroční nárůst programatické DOOH reklamy o víc než 230 %. Zajímavý je také podíl vracejících se inzerentů, který dělá 92 %. V Praze jsou dostupné 3 digitální plochy, mimo jiné například na OC Kotva, a novinkou je zapojení 80 indoor obrazovek v hypermarketech Albert.


Zdroj: Adform Summit 2023

A jak to celé probíhá?

Digitální reklamní plochy disponují kamerovým systémem i umělou inteligencí, díky kterým získávají data o počtech kolemjdoucích. Díky spolupráci s Adformem je i velmi rychlá optimalizace obrazovky. Kdy například pokud reklamujete akci na konkrétní zboží na digitální obrazovce v Albertu a zboží se vyprodá, tak můžete během chvíle nasadit jiný banner s jinou akcí.

Reklama je to více než zajímavá, a tak pokud o nějaké takové netradiční reklamě uvažujete, tak nás neváhejte oslovit.

ALT
Jak přidat PPC specialistu do reklamních systémů? (Sklik, Meta a Google)
Chcete, abychom vám pomohli s PPC kampaněmi? Než se do toho pustíme, je potřeba nám dát přístup do Skliku, Meta Business Manageru a Google Ads. V tomhle článku najdete jednoduchý návod, jak na to – krok za krokem a bez zbytečného stresu.
10. 6. 2025
ALT
Opuštěný košík: Proč zákazníci nedokončí nákup a jak to můžete změnit (nejen reklamou)
Opuštěný košík není konec – je to začátek. V článku zjistíte, proč zákazníci nákup nedokončí a jak jim pomoci dojít až do cíle. UX, remarketing, e-maily, data. Jasně a prakticky.
10. 6. 2025
ALT
Tvoje reklama není špatná. Jen se v ní nikdo nepoznal.
V roce 2025 člověk denně projede až 10 000 reklam. Pokud se v té tvé nikdo nepozná, skončí jako tichý šum. Chceš, aby si tě někdo všiml? Přestaň psát slogany. Začni psát momenty.
29. 5. 2025
ALT
Sbohem a šáteček. Skype opouští virtuální prostor
Skype po více než 20 letech končí. Aplikace, která změnila způsob, jak spolu lidé komunikují na dálku, se oficiálně loučí. Co stálo za jejím vzestupem – a proč přišel nevyhnutelný pád?
17. 5. 2025
ALT
Nejčastější chyby v automatickém biddingu a jak se jim vyhnout
Automatický bidding může výrazně zlepšit výkon kampaní. Musíte ale vědět, jak na něj. Vyhněte se nejčastějším chybám, které brzdí výsledky, a získejte z automatizace maximum.
16. 5. 2025
ALT
Uvede společnost Meta na trh novou aplikaci, nebo je to jenom příliš povyku pro nic?
Krátká videa vládnou sociálním sítím a Meta nechce zůstat pozadu. Chystá samostatnou aplikaci Reels. Co za tím vším je se dozvíte v následujícím článku.
13. 3. 2025