Nová generace sociálních sítí. Co je Threads?

27. 2. 2024

Dost pravděpodobně jste o ní už slyšeli. Nová sociální síť Threads americké společnosti Meta Platforms, která již od července 2023 fungovala mimo evropské státy, se ke konci minulého roku konečně dostala i do Evropy, tedy i k českým uživatelům. Má vůbec šanci v Evropě, potažmo v tuzemsku, uspět další sociální síť na tak již přehlceném trhu online platforem? Nepotká novou aplikaci stejně rychlý vzestup a prudký pád, jako během covidových měsíců a nejtvrdšího lockdownu zažila aplikace Clubhouse? A nebo se z Threads stane dlouhodobě stejně populární online prostor, jako je tomu u jeho “sourozenců” Instagramu a Facebooku? Pojďte se dozvědět něco o tom co Threads vlastně je a proč by vás neměl minout.

V čem je Threads jiné?

Threads vám na první pohled může svým designem a provedením připomínat sociální síť X (dříve Twitter), neboť neklade tak velký důraz na vizuál (jak je tomu třeba u Instagramu), ale spíše na textové příspěvky a diskuze. Ty se z velké části týkají především neformálních témat jako je móda, sport nebo hudba. Toto tématické zaměření logicky vychází z předpokladu zájmů cílové skupiny uživatelů Instagramu. A proč tomu tak je? Přihlášení na Threads totiž vyžaduje vlastnit i instagramový účet.

Textový obsah lze doplnit:

  • fotkami
  • odkazy
  • anketami
  • apod.

Horní limit jednoho textového příspěvku je až 500 znaků (pro srovnání na sociální síti X je to 280 znaků a u Facebooku je limit značně přestřelený a zastavuje se až u více než 63 tisících znaků). Stejně jako na X jde na Threads psát více příspěvků za sebou do jednoho dlouhého vlákna. Oproti Instagramu však není nutné, aby váš příspěvek zahrnoval fotografii, nebo video. Pokud se ovšem rozhodnete svůj videopříspěvek sdílet, jeho délka může dosahovat až 5 minut.

Obdobně jako je tomu i na síti X, v Threads můžete velmi snadno přesdílet příspěvky ostatních, které se obvykle těší velké oblibě. Není nic jednoduššího než sledovat zajímavé uživatele, nebo tvůrce, přidat k jejich textu či tvorbě svůj vlastní názor nebo zkušenost, a váš příspěvek s poměrně vysokým možným dosahem je rázem na světě. Vzhledem k tomu, že je Threads napojen na Instagram, máte možnost své příspěvky z této aplikace přesdílet do svého instagramového feedu nebo story. Zároveň vám to také dává možnost propojit se na Threads s uživateli, s kterými již jste ve virtuálním spojení na Instagramu. Zároveň vám síť bude zobrazovat nejen příspěvky od sledovaných profilů, ale pomocí algoritmů může také sama vybírat, jaký typ obsahu by vás mohl zajímat. Než si pořádně vyladíte svůj feed a naberete kontakty, počítejte s tím, že v záložce doporučovaných příspěvků vám bude síť nabízet dost různorodý obsah.


Velké nadšení a rázem velké zklamání?

V momentě kdy Meta na trh uvedla novinku Threads, otřáslo to celými Americkými státy. Za pouhých 5 dní si novou aplikaci stáhlo více než 100 milionů uživatelů, čímž se stala nejrychleji rostoucí aplikací a předčila i dosud nejdynamičtěji rostoucí webovou službu, kterým do té doby byla umělá inteligence ChatGPT (ta pro srovnání tohoto milníku dosáhla po dvou měsících a například TikTok až po devíti). Již tehdy však Mark Zuckerberg, zakladatel a ředitel Mety, správně předpokládal, že spousta nově přihlášených uživatelů Threads postupem času opustí. Přesto, že se aplikace snažila od začátku své existence, pomocí přidávání nových funkcí a lákavých prvků, udržet stávající uživatele a přilákat co největší množství nových, již po prvním měsíci na trhu ztratila polovinu registrovaných uživatelů.

Obecně by se dalo říci, že sociální sítě jsou spíše maraton než sprint. Fakt, že u nově vzniklých aplikací nastává velký uživatelský boom a následný propad není nic ojedinělého, důležité je však aby se v dlouhodobém horizontu aplikace těšila nějakému stabilnímu počtu uživatelů, o které by přicházela jen minimálně a naopak nové oslovovala. A nyní je stále ještě velmi brzy, abychom byli schopni úspěšnost Threads vyhodnotit.

Je velmi pravděpodobné, že pokles počátečního nadšení uživatelů Threads může mít spojitost mimo jiné s omezenou funkčností, obzvlášť pokud jde o zobrazované příspěvky a dostupný obsah. Uživatelům na této platformě také může chybět funkce snadného vyhledávání obsahu, na kterou jsou zvyklí z ostatních sociálních sítí. V současné době, tedy po dvou měsících spuštění aplikace v České republice, však zatím nemáme data, která by nám více napověděla, jak si Threads v tuzemsku a obecně v Evropě vede, nicméně jak lze dedukovat z chování na internetu, o aplikaci se momentálně téměř nemluví. To je markantní rozdíl oproti prvním dnům a týdnům po jejím spuštění, kdy se po internetu jako lavina valilo nekonečné množství zpráv, týkajících si se nové sociální platformy.

Pro koho je Threads

Pokud chcete začít tvořit na sociálních sítích a máte (někdy správný) pocit, že je poslední dobou již velmi náročné prorazit na těch obřích jako je Facebook či Instagram, je pro vás Treads správnou volbou. Ve chvíli, kdy se na této platformě začnete rychle orientovat a tvořit obsah, máte mnohem větší šanci, že zaujmete jiné sledující a vytvoříte si pevnou fanouškovskou základnu. Konkurenční prostředí je zde stále malé a vy tak nebudete muset mít strach, že vás převálcují mnohonásobně větší účty. Další neodmyslitelnou výhodou je také to, že se svými fanoušky se můžete následně propojit i na Instagramu.

Zároveň by Threads měl mít větší kontrolu nad tím, co se v rámci jeho obsahu může objevit a co nikoliv. Přísnější a pečlivější moderování obsahu by tak mělo alespoň částečně zaručit větší “distingovanost”, což v dnešní době, kdy se napříč sociálními sítěmi šíří čím dál tím více nepravd, fakenews a dezinformací, bezesporu uvítá spoustu potenciálních uživatelů.

Zabiják X?

Jakmile se Threads otevřel evropskému trhu, začalo se okamžitě spekulovat o jeho schopnosti oslabit konkurenční síť X. Tu na jaře 2022 (tehdy ještě jako Twitter) koupil americký podnikatel a  multimiliardář Elon Musk s úmyslem upustit od cenzury. Od té doby se však se sítí pojí čím dál tím více kontroverzí, které má občas na svědomí i samotný Musk. Po tom, co souhlasně reagoval na “své” sociální síti na příspěvek jednoho z uživatelů, podle kterého Židé podporují “nenávist vůči bělochům”, byl dokonce dvaapadesátiletý miliardář  a zakladatel společnosti SpaceX a Tesly Bílým domem obviněn z antisemitismu.

Další incident se týkal aktuálně největší hudební ikony současnosti Taylor Switf, jejíž pornografický materiál generovaný umělou inteligenci se po síti X šířil. Než se podařilo zastavit původní zdroj obsahu, snímky dosáhly více než 27 milionů zhlédnutí, získaly přes 260 tisíc lajků  a začaly se šířit napříč celým internetem. A jak na to reagovalo X? Poměrně svérázným způsobem - zakázalo v aplikaci veškeré vyhledávání hesla Taylor Swift. To na sebe nenechalo dlouho čekat zpěvaččinu reakci, a ta tak obratem začala vůči  společnosti podnikat právní kroky.

Nejen tyto kauzy tak prohlubují problémy sítě X, které se týkají jak pozastavení reklamních klíčových reklamních partnerů (inzerci přerušily například společnosti Apple, Disney a IBM) a následné snížení kapitálu a úbytek marže této sociální sítě , ale mají na svědomí také pokles jejích uživatelů. Právě jejich odliv může zachytit právě Threads, který může sloužit jako jakási alternativa k X.

Na závěr by se ještě slušelo podotknout, že vedení X si podobnost s Threads nenechalo líbit a hrozilo Metě žalobou. Podobnosti obou produktů jsou si tak nesporně vědomi oba technologičtí giganti. Co se týče Mety, tak to není její první pokus o “okopírování” cizích produktů. Již v minulosti totiž usilovala o to, aby byla schopna svou vlastní aplikací napodobit konkurenci. V roce 2018 se snažila “vytlačit” i nejpopulárnější čínskou aplikaci TikTok, když veřejnosti představila svou aplikaci Lasso pro šíření krátkých videí. To se však záhy ukázalo za marný pokus o svržení TikToku z pomyslného trůnu. Již o dva roky později byla aplikace vypnuta a následně sloučena s Instagramem, aby byla znovu spuštěna jako Instagram Reels.    

ALT
Jak vytvořit vlastní seznamy zákazníků aneb klíč k úspěšným kampaním
Díky vlastním seznamům zákazníků můžete zvýšit interakci s vaší značkou. Pokud nevíte jak na to, tak nám věnujte pár minut a poradíme vám s tím.
13. 9. 2024
ALT
Jak na správný obsah?
Chcete propagovat svoji značku/firmu/sám(a) sebe? Tak zvolte takový obsah, který zajistí, že bude reklama efektivní, atraktivní a relevantní pro vaši cílovou skupinu lidí. Jak na to se dozvíte v článku.
22. 8. 2024
ALT
Věděli jste, že Meta chce trénovat AI model na datech evropských uživatelů?
Společnost Meta uvedla, že aby lépe odrážela „jazyky, geografické a kulturní reference“ svých uživatelů v Evropě, potřebuje používat veřejná data k výuce svých AI modelů.
19. 6. 2024
ALT
Jak nastavit svou první kampaň na TikToku
Rozhodli jste se dát šanci TikToku a spustit svou první kampaň? Stále ale váháte, jak kampaň nastavit, aby byla co možná nejefektivnější? My Vám poradíme!
12. 4. 2024
ALT
Moc písma: Jak fonty formují vaši reklamu a vaši značku?
Ve světě marketingu je každý detail důležitý, a to včetně volby správného fontu. Tento často přehlížený, ale mimořádně silný nástroj, má schopnost ovlivnit vnímání reklamy. A jak?
29. 3. 2024
ALT
Jak GA4 využívají umělou inteligenci?
GA4 integrovaly do svého nastavení pokročilé funkce založené na umělé inteligenci. Pojďte se podívat, jak je můžete využít i pro optimalizaci vašich kampaní.
28. 3. 2024